Wybrałeś więc swój nowy samochód i przeglądasz teraz listę opcji, dzięki czemu jest idealny dla Ciebie (i Twojego portfela) i stajesz przed wyborem kół. Prawdopodobnie zauważyłeś samochody z większymi felgami aluminiowymi – są jak eleganckie buty do twojego samochodu – ale czy powinieneś dołożyć dodatkową gotówkę na zestaw?
Styl leży w gestii patrzącego, ale trzeba przyznać, że większe felgi aluminiowe wyglądają o wiele fajniejsze niż mniejsze – wizualnie „wypełniają” nadkola i w efekcie sprawiają, że samochód wygląda na bardziej solidny. Felgi mają również skomplikowane wzory, które nie pozostawiają żadnych wątpliwości – kręcisz się w dobrym stylu.

Duże felgi aluminiowe – plusy
Po pierwsze wyglądają fajnie. Niewiele jest rzeczy bardziej rozczarowujących niż widok stylowego samochodu, który przejeżdża obok, tylko po to, by odkryć, że ma małe kółka w łukach. Większe „fele” są nieskończenie bardziej przyciągające wzrok i wizualnie bardziej proporcjonalne do reszty nadwozia. Oznacza to, że samochód wygląda lepiej i może być nawet wart więcej, gdy przyjdziesz go odsprzedać.
Duże alumy mogą również pomóc w prowadzeniu Twojego samochodu. Gdy samochód pokonuje zakręt, jego ciężar jest wyrzucany na zewnątrz zakrętu – doświadczasz tego jako siły popychającej Cię w lewo w praworęcznym i odwrotnie.
W samochodach z mniejszą felgą guma w oponach ugina się pod ciężarem samochodu, gdy wychyla się on na zewnątrz zakrętu. To tłumi reakcje kierownicy i ostatecznie powoduje, że koła tracą przyczepność szybciej niż samochód z większymi kołami.
Większe alumy nie borykają się z tym problemem tak bardzo, ponieważ sama opona jest znacznie cieńsza, więc nie wypycha się tak bardzo podczas pokonywania zakrętów. Oznacza to również, że powierzchnia opony bardziej konsekwentnie styka się z drogą na zakrętach, zapewniając lepszą przyczepność.

Duże felgi aluminiowe – minusy
Nic dziwnego, że przy pożądanych opcjach samochodów często pojawia się niepożądana metka z ceną przyczepiona felg. Najlepsze felgi aluminiowe w Range Roverze kosztują 12 000 zł, ale nawet w bardziej normalnych samochodach może to dodać nawet 5000 zł – potencjalnie stanowiąc dużą część ceny zakupu samochodu, której raczej nie odzyskasz. Będziesz także musiał kupić większe opony, które będą kosztować więcej niż mniejsze. Warto zrobić rozeznanie, ponieważ przyzwoite duże opony mogą kosztować znacznie więcej niż myślisz.
Większe felgi aluminiowe (i wymagane opony o niższym profilu) mogą poprawić prowadzenie, ale to, co poprawiają na zakręcie, narażają na szwank podczas pokonywania nierówności. Przy mniejszych kołach opona sama stanowi część układu zawieszenia, pochłaniając uderzenia, zanim dotrą do kabiny. Większe felgi nie pochłaniają uderzenia, a zamiast tego wysyłają je do kabiny, czyniąc Twój samochód mniej komfortowym.
Jesteś tak samo podatny na błędy jak reszta z nas. Wszyscy trochę zbyt niedbale zatrzymaliśmy się przy krawężniku i usłyszeliśmy to okropne skrobanie, gdy wycinamy duże wyżłobienia z naszych kół.
Problem z krawężnikami na dużych kołach jest dwojaki – po pierwsze, im większe fele, tym większe prawdopodobieństwo, że go przyhamujesz, ponieważ więcej metalu jest na poziomie krawężnika. Po drugie, im większe felgi, tym większa szansa, że naprawa będzie kosztować więcej niż mniejsze koło, ponieważ prawdopodobnie będzie mieć więcej uszkodzeń.

Duże alufelgi: zły pomysł na koła czy wygląd, którym się nie znudzisz?
Sprowadza się to do twoich preferencji. Jeśli podoba Ci się wygląd większych kół lub wolisz lepsze prowadzenie i zwrotność, to koniecznie skonfiguruj je. Dopóki jeździsz ostrożnie, nie uszkodzisz ich i prawdopodobnie sprawią, że Twój samochód będzie wyglądał lepiej na rynku używanych samochodów.
Jeśli nie przejmujesz się wyglądem swoich kół (będziesz w samochodzie, gdy nim jeździsz, prawda?) lub cenisz sobie najlepszą możliwą jakość jazdy, radzimy wydać pieniądze na opcja lepiej dopasowana do Ciebie. Możesz uzyskać o wiele więcej korzyści z nawigacji satelitarnej niż zestaw pięknych felg.