Polish English Ukrainian

Dlaczego nie warto jeździć na rezerwie?

Dlaczego nie warto jeździć na rezerwie?

Czy jesteś jednym z kierowców, którzy lubią jeździć samochodem, aż kreska wskaźnika paliwa jest niemal na dnie? Jeśli tak, możesz mieć pewność, że nie jesteś w tym sam. Według wielu badań, zarówno lokalnych, jak i globalnych,  ponad połowa kierowców decyduje się na zatankowanie swojego samochodu dopiero po tym, jak żółta lampka paliwa na desce rozdzielczej zaczyna migać, a niektórzy z nich kontynuują jazdę, nawet przy stale zapalonej lampce.

Niezależnie od tego, czy będzie to lenistwo, czy nielogiczne myślenie o tym, jak zaoszczędzić pieniądze, testowanie ograniczeń silnika samochodu w ten sposób z pewnością zakończy się nieszczęśliwym zakończeniem. Najczęściej kończy się to brakiem paliwa, zwykle w miejscu, gdzie nie ma żadnej stacji benzynowej w zasięgu wzroku (co właściwie jest mniej bolesną konsekwencją) lub awarią, której naprawa wymaga wydatków o wartości setek lub tysięcy złotych. Morał z tej historii jest taki, że jazda na rezerwie to zdecydowanie zły pomysł, dlatego próbując wskazać potencjalne konsekwencje, przygotowaliśmy dla Ciebie ich listę.

Wyczerpuje się paliwo

Jak już wspomnieliśmy, pierwszym niebezpieczeństwem jazdy na rezerwie jest zbiornik bez kropli paliwa. Duża część kierowców opiera się na błędnym założeniu, że jak tylko zacznie migać kontrolka paliwa, do przejechania jest jeszcze kilkadziesiąt kilometrów. Więc gdzie leży problem?

Przede wszystkim wskaźniki poziomu paliwa, nawet w najnowocześniejszych samochodach, nie są precyzyjnymi przyrządami pomiarowymi  ze względu na to, że ich działanie opiera się na stosunkowo prostej technologii, czyli poziomu płynu, który jest przekazywany do wskaźnika elektronicznie lub poprzez metal, paski i cewki. Wyjaśnia, dlaczego poziom gazu w baku może spadać lub wzrastać, gdy samochód jest na pochyłości.

Po drugie, wskaźnik poziomu paliwa nie zawsze reprezentuje stały parametr i zależy od wielu czynników, takich jak sposób jazdy, który może być mniej ekonomiczny lub bardziej ekonomiczny, czy model samochodu.  Na przykład Mercedes klasy C może przejechać średnio 74 kilometry po zapaleniu się lampki paliwa, podczas gdy Vauxhall Astra prawdopodobnie ustąpi po 42 kilometrach.

Jeśli wydaje Ci się, że pozostawienie na drodze, bez śladu stacji benzynowej, jest największym wyzwaniem, z jakim będziesz musiał się zmierzyć, w przypadku pustego zbiornika, to bardzo się mylisz. Tu właśnie zaczyna się „zabawa”. Pusty zbiornik może spowodować poważne uszkodzenie uszczelek, pomp i wtryskiwaczy w silnikach Diesla ze względu na to, że w przypadku braku paliwa są one zmuszone czerpać z powietrza, a nie z bogatej, oleistej mieszanki oleju napędowego i smaru. W przypadku niektórych typów silników wysokoprężnych, w zależności od zastosowanej pompy, w przypadku pustego zbiornika powietrze dopełnia go, zapobiegając tym samym przedostawaniu się nowo przybyłego gazu ze zbiornika do silnika, co może prowadzić do unieruchomienia samochodu. W takim przypadku wymagana jest profesjonalna interwencja serwisu. W przypadku silników benzynowych sytuacja jest trochę mniej szkodliwa, ponieważ przy braku paliwa mają tendencję do „połykania” powietrza, dlatego ważne jest, aby akumulator miał wystarczającą pojemność do elektrostartu, aby zassać nowe paliwo.

Przegrzanie silników pomp elektrycznych

Przegrzewanie silników pomp elektrycznych

Gdy w samochodzie skończy się paliwo, silnik zaczyna się przegrzewać, a uzwojenia zaczynają się topić. 

Paliwo przedostaje się ze zbiornika samochodu do silnika za pomocą elektrycznej pompy paliwa. Po napełnieniu zbiornika gaz dostaje się do pompy paliwowej przez część zwaną filtrem siatkowym i przechodzi przez inną okrągłą pompę, zanim ostatecznie trafi do silnika pompy elektrycznej, aby schłodzić miedziane uzwojenia. Gdy w Twoim samochodzie zabraknie paliwa, uzwojenia chłodzi się powietrzem, a nie paliwem, co powoduje przegrzewanie się silnika i stopienie uzwojeń.  Dlatego często słyszysz ekspertów mówiących o tym, że pompa pracująca na pustym „żołądku” nie jest dobrą rzeczą.

Oprócz tego, że chłodzi silnik, paliwo smaruje również jego części wirujące, zapobiegając w ten sposób zużywaniu się silnika.

Korozja układu wtrysku paliwa

Gdy zbiornik jest w większości pusty, z powodu różnicy temperatur dochodzi do kondensacji, co powoduje korozję układu wtrysku paliwa, co z kolei prowadzi do problemów z prawidłowym działaniem silnika . Należy zwrócić uwagę na okresy przejściowe, kiedy temperatura w ciągu dnia wzrasta powyżej 10 stopni Celsjusza, a temperatura w nocy spada poniżej 0 stopni Celsjusza. Dotyczy to szczególnie samochodów o pojemności zbiornika do 100 litrów, które w konsekwencji zamieniają się w puste taczki pełne kondensatu.

Problem ten staje się jeszcze bardziej widoczny w starszych samochodach, których zbiorniki są wykonane z cyny, w przeciwieństwie do zbiorników nowoczesnych samochodów, które są wykonane z tworzywa sztucznego . Cyna dotknięta wyżej wymienionym stanem koroduje i miesza się z gazem, co bardzo często prowadzi do awarii pompy, przez co przy dużych prędkościach, które stymulują zwiększony przepływ paliwa przez układ wtryskowy, auto może po prostu zjechać z Tobą w ruchu .

Zapychające się filtry

Zatykanie filtrów

Im mniej paliwa, tym większe stężenie pozostałości w zbiorniku paliwa.

Wyobraź sobie, że masz butelkę porządnego czerwonego wina… Resztki znajdujące się na dnie butelki to coś, czego z pewnością nie chcesz pić, prawda? To samo dotyczy samochodów.

Pozostałość to stała, która zwiększa się po zatankowaniu samochodu. W przypadku pełnego zbiornika stężenie pozostałości jest nieznaczne. Np. przy objętości 50 czy 60 litrów koncentracja pozostałości około 50 ml nie będzie sprawiała problemów. Jednak gdy spadniemy do 5 litrów paliwa, stężenie pozostałości wzrasta o 10, co zwiększa możliwość zaciągania pozostałości przez silnik. Tak więc, chociaż osad jest nieuniknionym elementem każdego zbiornika, jego stężenie jest mniejsze, gdy w zbiorniku jest więcej gazu, co zapobiega zapychaniu się filtrów i pompy elektrycznej.

Kiedy kończy Ci się paliwo, silnik pobiera pozostałości z dna zbiornika, które zatykają filtry i pompę elektryczną. Kiedy tak się dzieje, prowadzenie samochodu staje się coraz trudniejsze, ponieważ silnik nie otrzymuje wystarczającej ilości gazu.

Co się stanie, jeśli stale będziesz jeździł na rezerwie?

Krótko mówiąc, odkładanie w czasie wypełniania obowiązków, zwłaszcza gdy kończy Ci się paliwo, niezależnie od przyczyny, może przerodzić się w bardzo nieprzyjemne doświadczenie, które może skończyć się koniecznością zapłacenia dużo więcej (usługa holownicza, naprawa i wymiana części), niż byś musiał, gdybyś zatankował zbiornik w odpowiednim czasie.

Jeśli nadal zdarzy ci się, że jeździsz na rezerwie, widząc, że wszyscy jesteśmy ludźmi i jako tacy, jesteśmy podatni na sporadyczne przeoczenia, trzymaj się następujących instrukcji:

  • Jedź oszczędnie, utrzymując prędkość od 64 do 80 kilometrów na godzinę, gdzie jest to oczywiście dozwolone, i unikaj nagłego hamowania i przyspieszania;
  • Staraj się utrzymywać prędkość, która utrzymuje silnik w zakresie od 2000 do 3000 obrotów na minutę;
  • Wyłączaj silnik podczas postojów w celu zaoszczędzenia paliwa, ale tylko wtedy, gdy postoje trwają dłużej niż minutę, ponieważ uruchamianie samochodu zużywa równowartość około minuty paliwa przy silniku pracującym przy 2500 obrotach na minutę.

Zalecamy, aby po zapaleniu się kontrolki paliwa, co oznacza, że ​​zanurzasz się w rezerwie samochodu, potraktować to poważnie. Jego rolą jest zwrócenie naszej uwagi i właśnie dlatego najpierw mruga, a nie jest ciągle włączony.

MOTORYZACYJNE CIEKAWOSTKI

7 podstawowych wskazówek dotyczących pielęgnacji samochodu, aby dbać o swój pojazd

Niezależnie od tego, czy właśnie kupiłeś nowy pojazd, czy jeździsz starym faworytem przez długi czas, regularna konserwacja samochodu może poprawić osiągi Twojego pojazdu, jego bezpieczeństwo …

Czytaj więcej →
MOTORYZACYJNE CIEKAWOSTKI

Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji

Ta funkcja w Twoim samochodzie odpowiada za spokojną i komfortową jazdę. Choć można bez niego jeździć, to pocenie się i dyskomfort w kabinie możemy sobie tylko …

Czytaj więcej →
MOTORYZACYJNE CIEKAWOSTKI

5 porad jak szybko sprzedać samochód?

Przyjdą w życiu chwile, w których będziesz musiał szybko sprzedać swój pojazd, na przykład prywatne życie, wyprowadzkę z miasta lub konieczność szybkiego spłacenia wierzycieli. Sprzedaż samochodu w …

Czytaj więcej →