Opony oraz hamulce to najważniejsze z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa elementy wyposażenia samochodu. Strach pomyśleć, co mogłoby się stać na autostradzie, przy rozpędzonym do 120 km/h samochodzie kiedy wysiądzie któryś z elementów hamulca. Dlatego też o tą część samochodu, należy dbać szczególnie starannie.
Układ hamulcowy jest zbudowany z kilku części, niemniej na pierwszy rzut oka może zdawać się, że jest dość skomplikowany. Jak dowodzimy w niniejszym artykule, jest jednak możliwość, aby samemu zając się tymi elementami.
Budowa układu hamulcowego
Na rynku rozróżniamy co najmniej kilka systemów hamowania, jednak hamulce tarczowe i system hydrauliczny jest najczęściej spotykany. Taki układ składa się z kilku elementów, pedałów, serwa, pompy, wężów i przewodów, tłoczków, zacisków, klocków i tarcz.
W niektórych starszych autach znajdziemy także hamulce bębnowe. Hamulce w naszych autach nie są tak skomplikowane, jak niektórym się wydaje. Po naciśnięciu pedału hamulca, układ ciśnieniowy płynu hamulcowego mechanicznie lub elektronicznie popycha tłok przez pompę główną. Ta tłoczy płyn do zacisków, a te z kolei dociskają klocki hamulcowe. Tarcie zmniejsza prędkość.
Zadbaj samodzielnie o układ hamulcowy
Sprawdź płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy powinniśmy wymieniać co 2-3 lata. Nie jest to największy koszt, a pozwoli nam na dłuższą żywotność całego układu. Płyn odpowiada za wchłanianie pojawiającej się wilgoci.
Sam płyn oparty jest zazwyczaj na silikonie lub glikolu występuje w kilku różnych odmianach.
Przewody hamulcowe
Przewody hamulcowe są narażone na zużycie. Są zbudowane z gumy lub innych podobnych w strukturze materiałów. Z czasem tracą elastyczność, co oznacza, że nie będą w stanie neutralizować wysokiego ciśnienia, które pojawia się w całym układzie.
Tarcze i klocki
To chyba najczęściej wymieniane części, jeśli zapytamy kierowcę o elementy układu hamulcowego. Regularnie należy dokonywać pomiaru grubości tarcz i klocków. Musimy regularnie je wymienić, bo w przypadku zbyt dużego zużycia, tarcza pęknie, co może zakończyć się tragicznie
Kontrolka płynu hamulcowego
Nowsze samochody są wyposażone w elektronikę i czujniki. Jeśli tylko któryś z elementów układu hamulcowego będzie nieszczelny, z pewnością poinformuje nas o tym kontrolka na desce rozdzielczej. W przypadku dłuższego postoju samochodu, jeśli dojdzie do nieszczelności, zauważymy w okolicy kół płyn o specyficznym kolorze.
Najczęstsze przyczyny awarii
Niestety, ale najczęstszą przyczyną awarii w każdym układzie w samochodzie, także hamulcowym, są zaniedbania ze strony kierowców. Zablokowany zacisk może przez dłuższy czas powodować nierównomierne zużycie klocków i zniszczenie tarcz hamulcowych. Niewymieniane przewody i uszczelki mogą pękać, powodując wyciek układu.
Musimy wiedzieć, że układ hamulcowy jest narażony na czynniki zewnętrzne, przedostanie się piasku, żwiru, wody. Dlatego też, chcąc nie chcąc, częsta jazda musi oznaczać eksploatację tych części.
Hamulce to zdecydowanie najważniejsza część naszego samochodu, w kwestii bezpieczeństwa jazdy. Nawet krótka przejażdżka z niesprawnymi hamulcami, może zakończyć się tragedią. Nie ma co ryzykować i należy pamiętać o konserwacji i wymianie płynu hamulcowego, przewodów, klocków czy tarcz.
Źródło artykułu: https://wrc.net.pl/is-hamulce-to-najwazniejszy-uklad-twojego-samochodu-jak-o-niego-dbac-wiekszosc-napraw-mozesz-wykonac-sam