Przygotuj swój samochód na wakacyjny wyjazd!

JAk przygotować pojazd do wyjazdu wakacyjnego

Kluczem do udanej podróży samochodem jest upewnienie się, że nie zabierasz ze sobą problemów z samochodem. Poświęć trochę czasu, aby upewnić się, że Twój pojazd jest tak samo gotowy, jak Ty na tę długo oczekiwany wyjazd.

Wskazówki zawarte w tym artykule obejmują czynności kontrolne, które większość osób może z łatwością wykonać samodzielnie, odwołując się do instrukcji obsługi pojazdu. Jeśli nie masz czasu lub pewności, aby zrobić te rzeczy samemu, poproś lokalny warsztat o sprawdzenie samochodu. Jeśli Twój pojazd będzie wymagał regularnej konserwacji w najbliższej przyszłości, zajmij się tym przed wyruszeniem w drogę. Jeśli jednak zdecydujesz się na przygotowanie pojazdu, pamiętaj, aby zrobić to przynajmniej na tydzień przed podróżą. Jeśli samochód wymaga napraw, będzie czas, by zrobić to przed Twoimi wakacjami.

Chociaż konkretne działania wymienione w naszym artykule są ważne, pamiętaj również o ogólnych znakach ostrzegawczych z pojazdu. Dziwne odgłosy, nagłe wstrząsy lub drgania kierownicy mogą świadczyć o jakimś problemie, któremu warto się przyjrzeć przed podróżą.

Pamiętaj, nawet najlepsze przygotowanie auta nie ustrzeże Cię przed nieoczekiwanymi problemami na drodze. Zaopatrz się w zestaw naprawczy, zapasową oponę i klucz do wymiany kół.

Do sprawdzenia pod maską

Płyny

Sprawdź poziom wszystkich płynów w Twoim pojeździe. Obejmują one olej silnikowy, płyn chłodzący, płyn przekładniowy, płyn hamulcowy, płyn do wspomagania kierownicy i płyn do spryskiwaczy przedniej szyby. Dzięki przezroczystym zbiornikom w większości nowszych pojazdów, w wielu przypadkach nie musisz nawet brudzić sobie rąk. Instrukcja obsługi zawiera opis właściwych procedur dla Twojego pojazdu w zakresie sprawdzania i uzupełniania płynu. Sprawdzając płyn hamulcowy, spójrz również na kolor płynu. Powinna być przejrzysta lub jasnobursztynowa. Jeśli jest ciemno i mętnie, należy wymienić płyn i przepłukać układ hamulcowy.

Powinieneś także przeprowadzić szybką „kontrolę wyrywkową” w swoim podjeździe. Uruchom pojazd na około 10 minut, aż silnik osiągnie normalną temperaturę roboczą, a następnie zaparkuj go na kilka minut i zanotuj wszelkie płyny, które mogły kapać spod spodu. Często można je rozpoznać po kolorze i dotyku. Czerwony płyn to płyn do układu wspomagania kierownicy lub płyn do przekładni. Brązowy lub czarny płyn to olej silnikowy. Chłodzącym płynem jest żółtawo-zielona ciecz. Przezroczystą cieczą jest albo woda (zwykle tylko skropliny z klimatyzatora, co nie stanowi problemu) albo płyn hamulcowy lub sprzęgłowy. Różnicę można rozpoznać po wyczuciu; płyn hamulcowy lub sprzęgłowy jest oleisty i nie wysycha tak szybko jak woda.

Podczas gdy praktycznie wszyscy producenci obecnie stosują olej silnikowy o różnej lepkości przez cały rok, jeśli masz starszy pojazd i używałeś lżejszego, jednowagowego oleju „zimowego”, teraz nadszedł czas, aby przestawić się na taki, który jest przeznaczony do upałów. Używaj klasy oleju silnikowego określonej w instrukcji obsługi.

Paski i węże

Wysokie temperatury pod maską są wymagające dla wszelkich gumowych części. Normalna żywotność gumowej chłodnicy lub węża nagrzewnicy wynosi około czterech lat. Sprawdź przewody w chłodnym silniku, ściskając je. Powinno się czuć je tak samo na całej swojej długości, bez żadnych miękkich punktów lub wybrzuszonych obszarów. Sprawdź również, czy nie ma wycieków. Zepsuty wąż może wyglądać dobrze na zewnątrz; ściśnij wąż, obracając go tam i z powrotem między palcami, wyczuwając podłużne pęknięcia w wewnętrznej wyściółce węża.

Sprawdź wszystkie paski pod kątem pęknięć, przetarć lub strzępienia wzmocnienia tkaniny. Paski klinowe (które mają profil podobny do klina) również mają normalną żywotność około czterech lub pięciu lat. Prawidłowo napięty pasek klinowy powinien być w stanie odchylić ręką o około pół cala. Jeśli jest za luźny lub za ciasny, należy go wyregulować. Zapoznaj się z instrukcją obsługi lub oddaj ją do serwisu. Pasek rozrządu również powinien być sprawdzany mimo, że jego żywotność wynosi ok 100 000 km.

Akumulator

Problemy z akumulatorem są częstą przyczyną problemów drogowych. Jeśli masz akumulator, który wymaga konserwacji, sprawdź, czy poziom płynu jest odpowiedni. Napełnij akumulator wodą destylowaną zgodnie z opisem w instrukcji obsługi samochodu. W przypadku bezobsługowego akumulatora, najczęściej spotykanego obecnie typu, można to zrobić, patrząc na kolor małego okienka kontrolnego na górze obudowy. W przypadku konwencjonalnych baterii należy zdjąć nasadki na górze baterii, aby zajrzeć do sześciu pojedynczych ogniw baterii. Sprawdź również, czy w samej obudowie akumulatora nie ma pęknięć ani dziur.

Ponadto upewnij się, że kable akumulatora są bezpiecznie podłączone do zacisków akumulatora. Jeśli styki i kable są pokryte korozji — widocznej przez białą sproszkowaną substancję — wyjmij kable z akumulatora i dokładnie wyczyść wszystkie części. Można to łatwo zrobić, szorując je starą szczoteczką do zębów zanurzoną w roztworze sody oczyszczonej i wody. Następnie ponownie podłącz kable i mocno je dokręć.

Hamulce

Jeśli usłyszysz odgłosy zgrzytania lub poczujesz nietypowe wibracje pedału hamulca lub kierownicy podczas wciskania hamulców – lub jeśli pojazd zjeżdża na bok – powinieneś udać się do mechanika w celu dokładnego sprawdzenia.

Na zewnątrz samochodu

Opony: utrzymywanie wysokiego ciśnienia

Wraz ze wzrostem temperatury zewnętrznej może również wzrosnąć ciśnienie powietrza w oponach. Mimo to, jeśli opony nie były sprawdzane przez jakiś czas, mogą być niedopompowane. Gdy opony są zimne (lub zanim samochód przejechał więcej niż milę lub dwie), sprawdź ciśnienie w każdej oponie za pomocą dokładnego manometru. W razie potrzeby wyreguluj ciśnienie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu (zazwyczaj podanymi na naklejce na wewnętrznej krawędzi drzwi lub progu drzwi lub w schowku na rękawiczki). Ponadto sprawdź opony pod kątem odpowiedniej głębokości bieżnika oraz wszelkich nacięć, wybrzuszeń lub innych uszkodzeń.

Teraz jest też dobry moment, aby upewnić się, że jesteś przygotowany na przebicie opony. Sprawdź ciśnienie w kole zapasowym i upewnij się, że podnośnik i klucz są na pokładzie. Jeśli myślisz, że możesz zmienić własną oponę, trzymaj w bagażniku parę rękawic roboczych. Spróbuj użyć klucza oczkowego, aby sprawdzić nakrętki na każdym kole. Upewnij się, że możesz je poluzować, co musisz zrobić, aby zmienić oponę. Następnie dokręć nakrętki. Wypróbuj również podnośnik, aby zapoznać się z jego działaniem. Aby uzyskać więcej informacji na temat najlepszych manometrów do opon, zapoznaj się z naszymi ocenami i poradnikiem zakupu .

Światła

Sprawdź, czy wszystkie zewnętrzne światła w Twoim pojeździe są w dobrym stanie. Wykonaj kompleksowe obejście, które zaczyna się od reflektorów i obejmuje tylne światła, światła hamowania, kierunkowskazy i światła przeciwmgielne. Upewnij się również, że ich soczewki są czyste, aby światła były jak najjaśniejsze.

Podczas jazdy nocą sprawdź również, czy reflektory nie są ustawione zbyt nisko lub zbyt wysoko i w razie potrzeby ustaw je w jednej linii.

Spryskiwacz i wycieraczki

Upewnij się, że spryskiwacze i wycieraczki Twojego pojazdu są w pełni sprawne — zarówno z przodu, jak i z tyłu, w stosownych przypadkach. Sprawdź każde z gumowych piór wycieraczek pod kątem pęknięć, rozdarć lub wypaczeń i sprawdź, czy jest bezpiecznie przymocowane do ramienia wycieraczki. Wymień zużyte ostrza i kondycjonuj te, które nadal nadają się do użytku, przesuwając miękką szmatkę zwilżoną płynem do spryskiwaczy po ich krawędziach, aby usunąć brud i piasek. 

Systemy chłodzenia

Czy Twój samochód chłodzi?

Upewnij się, że płyn chłodzący (przeciw zamarzaniu) w układzie chłodzenia jest na odpowiednim poziomie. Łatwo to sprawdzić, patrząc na przezroczysty plastikowy zbiornik w komorze silnika (szczegóły w instrukcji obsługi). Kontrolę tę należy wykonywać przy zimnym silniku. Jeśli poziom płynu chłodzącego jest poniżej znaku minimum, wlej mieszankę płynu niezamarzającego i wody w proporcji 50/50 do zbiornika, aż płyn chłodzący znajdzie się na odpowiednim poziomie. Jeśli woda z kranu jest twarda, użyj wody destylowanej. Pamiętaj, aby używać płynu chłodzącego określonego w instrukcji obsługi. Tradycyjny zielony płyn chłodzący, który trzeba przepłukiwać i uzupełniać co dwa lata, został zastąpiony kilkoma nowymi rodzajami, niektóre z nich pomarańczowymi lub czerwonymi, które można pozostawić na znacznie dłużej. Nigdy nie mieszaj typów, ponieważ pakiet dodatków w każdym typie jest niekompatybilny i może powodować szlam lub korozję. Ale ty’

Jeśli chcesz sprawdzić stosunek płynu chłodzącego do wody, który jest aktualnie w Twoim pojeździe, użyj prostego areometru z pływającą kulą, dostępnego w każdym sklepie z częściami samochodowymi.

Usuń zabrudzenia po zimie

Każdej wiosny wyczyść wszelkie robaki, zanieczyszczenia lub liście z żeberek chłodnicy, które mogły się zebrać przez zimę. Najłatwiej to zrobić, delikatnie spryskując wodę z węża ogrodowego przez grzejnik od tyłu. Spowoduje to również usunięcie korozyjnej soli drogowej.

Należy również sprawdzić, czy żadne elementy pojazdu, takie jak zapora powietrzna, przegroda pod maską lub osłona chłodnicy, nie poluzowały się i nie zakłócają przepływu powietrza do lub z chłodnicy.

Wiele samochodów ma elektryczny wentylator chłodzący, a czasem dwa, zamiast wentylatora z napędem pasowym. Upewnij się, że działają. Gdy silnik jest w pełni rozgrzany, wentylatory elektryczne powinny włączać się i wyłączać, gdy, powiedzmy, zatrzymasz się na światłach. Co najmniej jeden wentylator powinien być stale włączony, jeśli klimatyzator pracuje.

Klimatyzacja

Upewnij się, że system ogrzewania/klimatyzacji Twojego samochodu działa prawidłowo. Uruchom go w każdym z jego trybów i sprawdź, czy przepływ powietrza pochodzi ze wszystkich odpowiednich otworów wentylacyjnych. Jeśli wydaje się, że układ klimatyzacji stygnie długo lub powietrze nigdy nie jest wystarczająco zimne, prawdopodobnie należy je doładować. Obecność stęchłego, pleśniowego zapachu ogólnie wskazuje, że otwory wentylacyjne również wymagają czyszczenia.

Woskowanie samochodu
MOTORYZACYJNE CIEKAWOSTKI

Czy warto używać wosku samochodowego?

Regularne woskowanie samochodu jest niezbędne, ponieważ pomaga zachować bezbarwną powłokę na lakierze pojazdu. Ta bezbarwna powłoka jest warstwą, która chroni farbę przed czynnikami powodującymi korozję, w …

Czytaj więcej →
MOTORYZACYJNE CIEKAWOSTKI

Jak szybko sprzedać samochód?

Przyjdą chwile w życiu, kiedy będziesz musiał szybko sprzedać swój pojazd , na przykład rozwód, wyprowadzkę ze stanu lub konieczność szybkiego pozyskania wierzycieli.  Sprzedaż samochodu w normalnych …

Czytaj więcej →
MOTORYZACYJNE CIEKAWOSTKI

Dlaczego wstydzimy się swoich samochodów? 10 najważniejszych powodów

Według nowego badania przeprowadzonego na próbie 2000 kierowców, jeden na sześciu kierowców jest świadomy wartości swojego samochodu i jest z niego zadowolony, a prawie połowa …

Czytaj więcej →