Polish English Ukrainian

Sześć oznak, że świece żarowe są do wymiany

Świece żarowe

Świece żarowe w ogólnym rozrachunku mają długą żywotność, jednak ich zużycie ulega stopniowemu zużyciu. Skąd więc wiesz, czy zestaw świec żarowych wymaga wymiany? W tym artykule przyjrzymy się sześciu typowym oznakom wskazującym, że świece żarowe mogą być wadliwe lub uszkodzone.

Check engine – sprawdź co się dzieje

Lampka ostrzegawcza silnika na desce rozdzielczej jest często pierwszą wskazówką, że coś jest nie tak. Pojazdy z tą lampką należy jak najszybciej zabrać do autoryzowanego warsztatu w celu przeprowadzenia prawidłowej diagnostyki i serwisu. Wiele usterek może spowodować zapalenie się lampki ostrzegawczej silnika – poniżej przedstawiamy wskazówki, które wskazują na wadliwe świece żarowe. 

1. Trudny rozruch

Trudny rozruch silnika to najczęstszy wskaźnik uszkodzonych świec żarowych. W niskich temperaturach, bez prawidłowo działających świec żarowych, komora spalania może nie osiągnąć odpowiedniej temperatury do zapłonu paliwa i uruchomienia silnika. Jeśli nie ma problemów z paliwem lub akumulatorem, należy sprawdzić świece żarowe. 

2. Brak zapłonu silnika

Proces spalania w silnikach wysokoprężnych wymaga wysokiego stopnia sprężania, wtryskiwania paliwa we właściwym czasie i we właściwej ilości. To zapala olej napędowy, powodując spalanie. Przerwy w zapłonie mogą być spowodowane problemami z jakością paliwa, kompresją i wtryskiem paliwa.

Ciepło w komorze spalania pochodzi z ciśnienia sprężania i ciepła świecy żarowej. Aby nastąpił zapłon, musi osiągnąć co najmniej 232° C. Jeśli świece żarowe są uszkodzone, komora silnika nie osiągnie wymaganych temperatur. 

3. Oznaki na biegu jałowym

Jeśli jedna lub więcej świec żarowych jest przepalonych, zanieczyszczonych węglem lub uszkodzonych, uruchomienie silnika będzie coraz trudniejsze wraz ze spadkiem temperatury i szorstkiej pracy na biegu jałowym oraz wydzielanie białego dymu z układu wydechowego przez kilka minut po ostatecznym uruchomieniu. Jeśli wszystkie świece żarowe są spalone na końcach, sprawdź czas wtrysku paliwa. 

4. Zmniejszona wydajność paliwowa

Temperatura i paliwo zwykle decydują o zużyciu paliwa, a nie o wydajności świec żarowych. Jednak w niektórych przypadkach świece żarowe mają do odegrania pewną rolę.  

W zależności od lokalnego klimatu, olej napędowy może być mieszany z określonymi dodatkami w zimnych miesiącach, aby obniżyć jego temperaturę zamarzania. Mieszane paliwo najprawdopodobniej będzie miało niższą zawartość energii i zapewni zmniejszoną wydajność paliwową. Temperatury pracy silnika należy regulować, aby zapewnić całkowite spalenie całego wtryskiwanego paliwa. Świece żarowe pomagają zapewnić dodatkowe ciepło w komorze spalania. 

Jeśli wymagana temperatura nie zostanie osiągnięta z powodu wadliwych świec żarowych, osiągi silnika zostaną osłabione i będzie musiał pracować bardzo ciężko, aby sprostać wymaganiom na drodze. Wpłynie to negatywnie na zużycie paliwa przez pojazd.

Jeżeli samochód wykazuje inne objawy wymienione tutaj, a także zaczyna wykazywać obniżoną wydajność paliwową, należy jak najszybciej udać się do autoryzowanego warsztatu w celu przeprowadzenia prawidłowej diagnostyki i serwisu.

5. Biały dym

Biały dym pojawia się zwykle, gdy nie ma wystarczającej ilości ciepła do spalenia paliwa. Niespalone cząstki paliwa wydostają się z rury wydechowej w postaci dymu i zwykle wytwarzają bogaty zapach paliwa. Nie jest niczym niezwykłym widok białego dymu z układu wydechowego podczas zimnej pogody, dopóki silnik się nie rozgrzeje.

Uszkodzone świece żarowe lub wadliwy moduł sterujący świec żarowych mogą powodować powstawanie białego dymu podczas rozruchu silnika. Istnieje również wiele innych możliwych przyczyn nadmiaru białego dymu, w tym niska prędkość obrotowa silnika, niskie sprężenie i powietrze w układzie paliwowym. Jeśli biały dym jest nadal widoczny po rozgrzaniu silnika, silnik może mieć jeden lub więcej uszkodzonych wtryskiwaczy, opóźniony czas wtrysku lub zużytą pompę wtryskową.

6. Czarny dym

Czarny dym jest spowodowany brakiem równowagi w stosunku powietrza do paliwa – za dużo paliwa i za mało powietrza. Oznacza to, że do mieszanki dodaje się zbyt dużo paliwa lub nie dostarcza się wystarczającej ilości tlenu do spalenia paliwa. Wadliwe świece żarowe mogą zakłócić wrażliwy proces spalania oleju napędowego, co z kolei może spowodować wytwarzanie przez silnik czarnego dymu z rury wydechowej. Jest to sygnał ostrzegawczy, że coś jest nie tak ze świecami żarowymi lub innymi istotnymi elementami procesu spalania.

MOTORYZACYJNE CIEKAWOSTKI

5 porad jak szybko sprzedać samochód?

Przyjdą w życiu chwile, w których będziesz musiał szybko sprzedać swój pojazd, na przykład prywatne życie, wyprowadzkę z miasta lub konieczność szybkiego spłacenia wierzycieli. Sprzedaż samochodu w …

Czytaj więcej →
Wymiana piór wycieraczek
MOTORYZACYJNE CIEKAWOSTKI

Jak często wymieniać wycieraczki w samochodzie?

Jedną z rzeczy, których często widzimy w samochodzach skupowanych, są uszkodzone pióra wycieraczek, które należy wymienić. Nasi przeszkoleni technicy zawsze sprawdzają wycieraczki pojazdów przyjeżdżających do …

Czytaj więcej →
MOTORYZACYJNE CIEKAWOSTKI

5 oznak, że system chłodzenia może być wadliwy

Chwilę po włączeniu pojazdu silnik zaczyna pracować w bardzo wysokich temperaturach. Gdyby nie system chłodzenia, silnik dosłownie by się stopił. Z tego powodu ważne jest, aby zawsze …

Czytaj więcej →