Dym może ulatniać się z silników i wydechów bez ostrzeżenia. Tutaj omawiamy niektóre z najczęstszych przyczyn oparów i co należy zrobić, aby naprawić problemy, które za nimi stoją.
Mój samochód dymi– co mam zrobić?
Istnieje wiele powodów, dla których Twój samochód może wydzielać dym. Niektóre z najczęstszych przyczyn to:
- nieszczelne uszczelki głowicy
- wadliwe systemy chłodzenia
- spalone przewody elektryczne
- zużyte tłoki
- wadliwe zawory paliwa
Aby ustalić, co powoduje dym, sprawdź:
- skąd pochodzi dym
- kolor dymu
- kiedy pojawi się dym
- jeśli twój samochód się przegrzewa
Może się okazać, że chmury wcale nie są dymem, ale parą wodną kondensującą w zimny dzień.
Ale jeśli masz pewność, że dym jest wynikiem usterki w Twoim samochodzie, powinieneś spróbować zidentyfikować problem.
Ogień pod maską
Jeśli dym wydaje się być wynikiem pożaru pod maską, należy działać szybko.
- Wyłącz silnik
- Pociągnij dźwignię zwalniającą maskę, ale nie próbuj jej podpierać
- Wyciągnij wszystkich z samochodu i zachowaj dystans
- Zadzwoń pod numer 999 i poproś o straż pożarną
- Ostrzegaj nadjeżdżające pojazdy, jeśli jest to bezpieczne
Poniższe sekcje są podzielone według części samochodowych i koloru dymu, aby pomóc Ci znaleźć i naprawić wszelkie usterki.
Mój silnik pali się
Dym często opuszcza silniki samochodowe w wyniku przegrzania. Może to być spowodowane wadliwymi osłonami przewodów, rozgrzanymi pozostałościami na bloku silnika i przegrzanymi płynami, w tym olejem, płynem przekładniowym i płynem hamulcowym.
Może również wystąpić usterka w układzie chłodzenia lub silnik może nie mieć wystarczającej ilości smaru. Bez względu na problem, powinieneś znaleźć zaufany warsztat, aby rzucić okiem.
Czarny dym z silnika
Czarny dym opuszczający silnik jest często oznaką spalania zbyt dużej ilości paliwa. Może to być również spowodowane zatkanym filtrem powietrza. Jeśli zauważysz którykolwiek błąd wcześnie, zazwyczaj łatwo go naprawić.
1. Wadliwy wtryskiwacz paliwa
Wtryskiwacze paliwa dostarczają benzynę lub olej napędowy do silnika w postaci mgły pod wysokim ciśnieniem. Mogą zostać zatkane brudem lub paliwem niskiej jakości lub wyciekać z powodu zużycia uszczelek.
Zarówno uszczelki, jak i sam wtryskiwacz może wymienić wykwalifikowany mechanik.
2. Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa
Jak sama nazwa wskazuje, ta część układu paliwowego reguluje ciśnienie benzyny i oleju napędowego podawanego do Twojego samochodu.
Część można znaleźć na zewnątrz lub wewnątrz zbiornika paliwa, co wpłynie na koszt wymiany.
Należy sprawdzić w lokalnym warsztacie, czy pompa paliwa wymaga wymiany w tym samym czasie.
3. Dysfunkcjonalny gaźnik
Starsze samochody używają gaźnika do mieszania powietrza i paliwa. Gdy część ulegnie awarii i dostarczy do silnika za dużo benzyny lub oleju napędowego, zauważysz ciemny dym.
Ważne jest, aby problem został jak najszybciej sprawdzony przez profesjonalistę, ponieważ Twój samochód będzie spalał zbyt dużo paliwa, a tym samym emituje nadmierną emisję.
4. Zablokowany kolektor dolotowy
Kolektor dolotowy dostarcza mieszankę paliwa i powietrza do cylindrów silnika.
Zatkany kolektor dolotowy wpuści tylko ograniczoną ilość mieszanki do układu spalania, co może spowodować, że z silnika wykrztusi się chmura brudnego dymu.
Chociaż tę część można wyczyścić w domu, najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalisty, jeśli nie jesteś pewien, co robisz.
5. Timer zapłonu jest wyłączony
Aby spalać się prawidłowo, paliwo musi zostać rozpalone we właściwym czasie podczas cyklu spalania.
Gdy timer zapłonu jest wyłączony, silnik będzie spalał więcej paliwa niż to konieczne, a w skrajnych przypadkach wypompuje kłęby czarnego dymu.
Jeśli uważasz, że Twój samochód zużywa zbyt dużo paliwa, silnik powinien zostać sprawdzony przez zaufanego mechanika .
Biały dym z silnika
Biały dym z silnika jest zwykle oznaką wycieku płynu chłodzącego. Może to być spowodowane jednym z następujących problemów:
1. Uszkodzone węże płynu chłodzącego/chłodnicy
Węże prowadzące do iz chłodnicy mogą z czasem zwinąć się, puchnąć i pękać, a samemu możesz zobaczyć uszkodzenia, po prostu podnosząc maskę.
Części powinny być niedrogie w wymianie, a prace najlepiej wykonywać profesjonalista.
2. Pęknięty blok silnika
Bloki silnika utrzymują wszystkie główne części silnika razem.
Skrajnie niskie temperatury mogą prowadzić do zamarzania chłodziwa i naciskania na ściany bloku powodując małe pęknięcia.
Chociaż zdarza się to rzadko, wady produkcyjne mogą oznaczać, że niektóre sekcje bloków silnika mogą być cieńsze niż inne i bardziej podatne na uszkodzenia.
Możesz spróbować użyć uszczelniacza bloku silnika do mniejszych pęknięć, ale będziesz musiał odwiedzić zaufany warsztat w przypadku czegoś poważniejszego.
Mechanik może potrzebować ponownego spawania części bloku lub użyć metody znanej jako zszywanie zimnego metalu w celu dokonania napraw.
Ostrzegam, że praca jest bardzo kosztowna i tańsze może się okazać kupno nowego samochodu.
Mój wydech dymi

Dym z układu wydechowego jest zwykle mniej poważny niż dym opuszczający silnik.
Kolor chmur opuszczających rurę wydechową może nawet pomóc w zdiagnozowaniu problemu w innym miejscu samochodu.
Czarny dym ze spalin
Często zdarza się, że samochody wydzielają czarny dym z układu wydechowego po uruchomieniu silnika, ale jeśli szybko to zniknie, nie powinieneś się martwić.
Jeśli problem będzie się powtarzał, Twój samochód może napotkać jeden z trzech problemów:
1. Brudny lub zatkany filtr powietrza

Filtr powietrza zapobiega zasysaniu niechcianych zanieczyszczeń do silnika samochodu. Zanieczyszczenia gromadzą się w filtrze z czasem i uniemożliwiają jego prawidłowe działanie. W niektórych przypadkach filtr może również ulec uszkodzeniu.
Jeśli zanieczyszczenia dotrą do silnika spalinowego, mogą zostać spalone wraz z paliwem i wydostać się jako czarny dym.
Na szczęście wymiana filtra to proste zadanie, które możesz wykonać samodzielnie lub szybko zlecić wykonanie warsztatu.
2. Zły regulator ciśnienia paliwa
Jeśli twój układ wydechowy nadal wydziela czarny dym, twój regulator ciśnienia może być uszkodzony. Urządzenia te służą do utrzymania ciśnienia w układzie paliwowym i są zwykle montowane na szynie paliwowej.
Wadliwy regulator może zwiększyć ciśnienie w układzie, co znacznie ucierpi na zużyciu paliwa w Twoim samochodzie. W niektórych przypadkach nadmiar paliwa będzie palić się jako czarny dym.
3. Nieszczelny lub zatkany wtryskiwacz paliwa
Wtryskiwacze kontrolują ilość paliwa dostarczanego do komory spalania. Kiedy części się zepsują, możesz zauważyć, że twój samochód się trzęsie, gdy silnik jest na biegu jałowym. Jeśli wtryskiwacze dostarczą zbyt dużo paliwa, nadmiar często będzie się palić w postaci czarnego dymu.
Może to oznaczać, że części wymagają wymiany.
Biały dym ze spalin
Po uruchomieniu silnika możesz zauważyć biały dym wydobywający się z układu wydechowego.
Jeśli szybko zniknie, jest to zazwyczaj wynikiem narastania kondensacji, a nie oznaką poważniejszego problemu.
Jeśli jednak biały dym jest widoczny długo po uruchomieniu samochodu, prawdopodobnie silnik spala płyn chłodzący, który przedostał się do komory spalania. Może się to zdarzyć na trzy sposoby:
1. Wydmuchiwana uszczelka głowicy
Uszczelka głowicy uszczelnia proces spalania wewnętrznego i zapobiega mieszaniu się płynu chłodzącego i oleju.
Perforacja uszczelki lub przepalona uszczelka głowicy zwykle występuje w wyniku przegrzania silnika. Gdy płyn chłodzący dopływa do komory spalania z przedmuchanej uszczelki głowicy spala/odparowuje w biały dym.
Sprawdź spód korka wlewu oleju. Jeśli olej miesza się z wodą w twoim silniku, pojawi się na nim kremowy, jasnobrązowy osad.
Możesz spróbować użyć uszczelniacza do uszczelki głowicy, aby wypełnić małe pęknięcia, ale większe uszkodzenia będą wymagały pomocy profesjonalisty. Przygotuj się na zapłacenie od 500 do 1000 funtów za rachunek za naprawę.
2. Pęknięty blok silnika
Pęknięty blok silnika jest prawie niemożliwy do naprawy. Części mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania Twojego samochodu i wspierają szereg kluczowych komponentów.
Płyn chłodzący może wyciekać przez pęknięcia i palić się w postaci białego dymu z gorących punktów w komorze silnika.
Lepiej jest całkowicie wymienić blok silnika, ale możesz rozważyć zmniejszenie strat i zamiast tego kupić nowy samochód.
3. Uszkodzone głowice cylindrów
Głowice cylindrów znajdują się na szczycie bloku silnika, tworząc komorę spalania. Części mogą ulec wypaczeniu w wyniku przegrzania i spowodować przerwy w zapłonie silnika.
Gdy hermetyczne uszczelnienie zostanie utracone, płyn chłodzący może prześlizgnąć się przez otwory i zapalić się jako biały dym.
Ponieważ głowice muszą idealnie pasować do części łączących, zwykle będziesz musiał wymienić cylindry zamiast je naprawiać.
Szary dym wydechowy
Gruba szara chmura z rury wydechowej to zwykle znak, że Twój samochód pali olej.
Gdy olej wycieknie, może spalić się jako szary dym z różnych gorących punktów wokół silnika.
Płyn może przedostać się do komory spalania, prowadząc do zmniejszenia zużycia paliwa i ostatecznie do uszkodzenia katalizatora.
Wyciekający olej może wystąpić z jednego z dwóch powodów:
1. Wadliwe uszczelnienie trzpienia zaworu
Uszczelki trzonków zaworów smarują zawór w silnikach spalinowych, aby pomóc utrzymać właściwy stosunek paliwa i powietrza. Gdy części się poluzują, uszczelka zostaje utracona i olej może wyciekać.
Naprawienie problemu może być skomplikowane i kosztowne, a także może wymagać odbudowy lub wymiany silnika, więc będziesz potrzebować zaufanego mechanika do pracy.
2. Uszkodzone pierścienie tłokowe
Jeśli niebiesko-szary dym wydostaje się z układu wydechowego podczas przyspieszania pojazdu, jest to zwykle oznaka uszkodzenia pierścieni tłokowych. Części znajdują się w cylindrach i mogą wyciekać olej, gdy stracą szczelność.
Usterka jest rzadka i będzie wymagać pomocy profesjonalisty .
Niebieski dym wydechowy
Niebieski/ciemnoszary dym to wyraźny znak, że silnik spala olej. Ciecz może przedostać się do komory spalania, gdzie jest spalana wraz z paliwem.
Prawdopodobnie zauważysz przerwy w zapłonie samochodu, gdy przekręcisz kluczyki w stacyjce, lub zauważysz, że pojazd trzęsie się bardziej niż zwykle na biegu jałowym.
Ponieważ niebieski i szary dym wydobywający się z układu wydechowego może wskazywać na te same wady, naturalnie część powyższej części nakłada się na siebie. Te wycieki są spowodowane przez:
1. Zużyte tłoki i pierścienie tłokowe
Tłoki wykorzystują pierścienie, aby utrzymać szczelne uszczelnienie w cylindrach silnika spalinowego. Po pewnym zużyciu pierścienie mogą przeciekać olej do paliwa, które ostatecznie spala się w postaci niebieskiego dymu. Chociaż zwykle wydostaje się z wydechu, może również pojawić się na masce.
Uszkodzenie tłoków i pierścieni tłokowych jest niezwykle trudne do naprawienia i zalecamy zabranie samochodu do profesjonalnego warsztatu.
2. Uszkodzone uszczelki trzpienia zaworu
Zawory regulują ilość mieszanki paliwowo-powietrznej dopuszczonej do cylindrów do spalania. Chociaż ich uszczelnienia są zwykle wykonane z gumy o wysokiej wytrzymałości, mogą pękać i zużywać się pod wpływem ekstremalnych temperatur lub zużycia.
Mechanicy często używają specjalnych narzędzi do ściskania sprężyny zaworu przed wymianą uszczelki zaworu.
3. Nieprawidłowo działający zawór PCV
Zawór PCV lub zawór wentylacji dodatniej skrzyni korbowej uwalnia spaliny i niespalone paliwo z bloku silnika.
Jeśli zawór PCV utknie, będzie mieszać olej, powietrze i inne gazy w silniku. Spalanie tej mieszanki spowoduje powstanie niebieskiego dymu.
Naprawa zaworu PCV nie powinna być zbyt kosztowna i zwykle wiąże się z wymianą, a nie naprawą.
4. Zużyte uszczelki olejowe silnika
Ponieważ olej przemieszcza się ze zbiornika wokół silnika, opiera się na szeregu uszczelek, które zapobiegają wyciekowi do innych części samochodu. Uszczelki te mogą ulegać zużyciu, co prowadzi do wycieków i spalania oleju w postaci niebieskiego dymu.
Jeśli zauważysz niebieski dym lub wycieki oleju, jak najszybciej udaj się do zaufanego warsztatu.
5. Nieszczelność kolektora dolotowego
Kolektor dolotowy dostarcza mieszankę paliwa i powietrza do cylindrów silnika. Jeśli z kolektora wycieknie olej do cylindrów, może to palić się jako niebieski dym.
Dostępne są uszczelniacze, które pomagają załatać małe wycieki, ale mogą działać tylko jako tymczasowe rozwiązanie. Pozyskanie pomocy profesjonalisty jest zawsze najlepszą opcją.
6. Awaria uszczelki głowicy
Uszczelki głowicy odpowiadają za uszczelnienie procesu spalania wewnętrznego i mogą ulec uszkodzeniu w wyniku przegrzania, umożliwiając przedostawanie się oleju do różnych części silnika.
Możesz wypróbować uszczelniacz do uszczelki pod głowicą, aby wypełnić małe pęknięcia, ale bądź gotów zapłacić do kilku tysięcy w warsztacie
Dym w samochodzie, bez przegrzania silnika

Możesz zauważyć dym unoszący się z pojazdu bez przegrzania silnika. Chociaż zwykle jest to wywoływane przez drobne usterki, problem może stać się poważny, jeśli zignorujesz znaki ostrzegawcze.
Najczęstsze przyczyny dymienia bez przegrzania silnika to:
- Wyciek oleju – podczas uzupełniania oleju silnikowego należy używać lejka. Części z tworzyw sztucznych i gumy mogą z czasem przedwcześnie ulec zniszczeniu po zanurzeniu w cieczy.
- Korek wlewu oleju – podczas spalania paliwa w niektórych samochodach mogą pozostawić ciemny osad. Starsze silniki zwykle wytwarzają więcej gorących punktów, które spalają pozostałości w postaci dymu.
- Wadliwe przewody – łatwo rozpoznać przewód do palenia, ponieważ wadliwe części wydzielają silny zapach. Jeśli problem pochodzi z miedzianych przewodów alternatora, zapach nie będzie tak silny, ale światła silnika samochodu powinny się włączyć.
- Wyciek płynu chłodzącego — z przelewowego zbiornika płynu chłodzącego może wyciekać płyn, który się pali i uwalnia parę.