Jak zmieniać biegi w samochodzie?

Jeśli prowadzisz samochód z ręczną skrzynią biegów, będziesz musiał często zmieniać biegi, ale zdarzają się również sytuacje, w których musisz zmieniać biegi ręcznie, gdy używasz automatycznej skrzyni biegów. Zajmijmy się najpierw manualną skrzynią biegów.

Kiedy zmieniać biegi z manualną skrzynią biegów

Wszystkie nowoczesne samochody z manualną skrzynią biegów mają co najmniej 5 biegów do przodu (zwykle 6) i jeden bieg wsteczny. Oprócz oczywistego scenariusza zmiany biegu na wsteczny, gdy chcesz jechać do tyłu, a nie do przodu, istnieje kilka scenariuszy, w których będziesz musiał zmienić bieg.

Zmiana biegów

Wraz ze wzrostem prędkości będziesz musiał zmienić bieg na inny, aby utrzymać silnik w optymalnym zakresie obrotów, aby zapewnić płynną i ekonomiczną jazdę. W normalnych warunkach jazdy oznacza to zmianę w górę, jeśli obrotomierz osiągnie 2500-3000 obr./min. Przy mocnym przyspieszaniu zmienisz bieg, gdy poczujesz, że przyspieszenie spada, które zwykle przekracza 6000 obr./min w silniku benzynowym, ale mniej w przypadku silnika wysokoprężnego. Normalny zakres obrotów podczas przelotu będzie mieścił się w zakresie 1800-2500 obr./min.

Zmniejszanie biegów

Podczas hamowania będziesz musiał zmniejszyć bieg, zanim obroty spadną poniżej 1000 obr./min, w przeciwnym razie nie będziesz mieć mocy, jeśli będziesz musiał przyspieszyć; w końcu samochód zgaśnie, jeśli obroty staną się zbyt niskie. Idealnym rozwiązaniem jest utrzymywanie pojazdu na biegu, na którym robisz około 2000 obr./min, chyba że się zatrzymujesz.

Możesz także zmniejszyć bieg, aby użyć silnika jako hamulca. Kierowcy ciężarówek robią to cały czas. Na długich odcinkach zjazdowych zmień jeden lub dwa biegi na niższy. Nie chcesz zmniejszać zbyt wielu – samochód nie powinien potrzebować żadnego pedału przyspieszenia, aby utrzymać prędkość, ale będzie potrzebował dużo mniejszego nacisku na pedał hamulca, co zapobiegnie przegrzewaniu się hamulców, co może spowodować zanik hamulców . Nie ma znaczenia, czy twój silnik brzmi, jakby trochę ścigał się – można pozwolić, by obrotomierz się wspinał, ale nie pozwól, aby poszedł na czerwono.

Powinieneś zmniejszyć bieg, jeśli przygotowujesz się do wyprzedzania. Gwarantuje to, że masz dostępną moc, gdy zdecydujesz się na ruch, zamiast widzieć okazję i konieczności zmiany biegu.

Oczywiście jazda przez dłuższy czas na biegu niższym niż optymalny spowoduje dodatkowe zużycie paliwa.

Parking

Jeśli parkujesz maską w dół, zostaw samochód na biegu wstecznym; jeśli parkujesz przodem do góry, najpierw zostaw samochód. Jeśli twój hamulec ręczny zawiedzie, grawitacja będzie miała trudności z przemieszczeniem twojego samochodu na skrzynię biegów w przeciwnym kierunku. Pamiętaj jednak, aby ustawić go w położeniu neutralnym przed uruchomieniem silnika.

Tempomat

Jeśli Twój samochód manualny ma tempomat, zmianę biegów lub często po prostu „zanurzenie” (wciśnięcie) sprzęgła wystarczy, aby wyłączyć tempomat. Oczywiście zawsze możesz wyłączyć tempomat za pomocą dołączonego przycisku lub dźwigni

Kiedy zmieniać biegi z automatyczną skrzynią biegów

Proste automatyczne skrzynie biegów często mają L, 2, D, N, R i P. Tego typu automatyczne skrzynie biegów nie zapewniają dużego hamowania silnikiem. W rzeczywistości będą po prostu zmieniać biegi, aż zabraknie im biegów. Dlatego na stromych zjazdach dobrze jest zmienić bieg na 2 lub L, aby wymusić hamowanie silnikiem.

W przypadku wyprzedzania automatyczne skrzynie biegów zwykle obniżają bieg w odpowiedzi na to, że stawiasz stopę, ale możesz to uprzedzić, zmieniając najpierw bieg.

Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów mają do 9 biegów i często mogą być „półautomatyczne”, w których kierowca może wybierać biegi za pomocą dźwigni zmiany biegów lub łopatek za kierownicą. Dzięki temu znacznie łatwiej jest wybrać, kiedy i ile biegów zmienić. Pojazd znajduje się w trybie D lub S (który zmienia się po zmianie biegów).

Domyślnym trybem dla auta automatycznego jest jazda oszczędna, co oznacza, że ​​zazwyczaj będzie on korzystał z najwyższego praktycznego biegu. Ale dla zaawansowanych kierowców jeżdżących po krętych drogach z dużą ilością zmian wzniesień, kontrola nad skrzynią biegów pozwala na znacznie płynniejszą jazdę. Doświadczeni kierowcy przesiadają się w dół tuż przed wjazdem na podjazd, aby nie obciążać silnika. Mogą również zmienić bieg przed zakrętem podczas hamowania, aby uniknąć zmiany biegów w połowie zakrętu, która może zaniepokoić samochód.

Wreszcie, w pewnych okolicznościach automatyczne skrzynie biegów mogą „polować” między biegami. Może się to zdarzyć w pojazdach o mniejszej mocy, gdy są napięte na stromym zboczu. Skrzynia biegów zmniejsza się, aby dostarczyć wystarczającą moc, ale gdy obrotomierz osiąga określony poziom, zmienia się w górę. Jeśli wzgórze jest wystarczająco strome, silnik nie ma wystarczającej mocy, dlatego ponownie obniża się i cykl się powtarza. Ręczne przytrzymanie dolnego biegu zapobiega temu polowaniu.

Kiedy należy zmienić bieg?

  1. Twoja prędkość staje się na tyle wysoka, że ​​obroty przekraczają 3000 obr./min podczas normalnej jazdy
  2. Mocno przyspieszasz i przyspieszenie spada (uwaga: nie pozwól, aby wskazówka obrotomierza weszła w czerwoną linię)
  3. Zwalniasz, a obroty spadają poniżej 1000 obr./min
  4. Spodziewasz się, że potrzebujesz większego przyspieszenia, np. zbliżasz się do stromego wzniesienia, przygotowujesz się do wyprzedzania itp.
  5. Chcesz zachować hamulce, używając hamowania silnikiem
  6. Chcesz anulować tempomat
  7. Chcesz jechać płynniej tam, gdzie droga ma wiele zakrętów lub zmian wysokości.