Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji

ac klimatyzacja

Ta funkcja w Twoim samochodzie odpowiada za spokojną i komfortową jazdę. 

Choć można bez niego jeździć, to pocenie się i dyskomfort w kabinie możemy sobie tylko wyobrazić, szczególnie w upalne dni. Jest to teraz standardowa funkcja we wszystkich samochodach, w rzeczywistości jest to konieczność. 

Klimatyzacja to ucieczka przed kłującym upałem i wilgocią.

Ale nie wszystko działa tak, jak powinno i przez cały czas, prawda? Układ klimatyzacji w Twoim samochodzie jest również podatny na awarie.

Z układem klimatyzacji może wystąpić mnóstwo problemów z powodu złożonej mechaniki, a także problemów elektrycznych, takich jak uszkodzone uszczelnienie O-ring powodujące wyciek freonu lub zatkaną rurkę rozprężną lub po prostu wadliwą sprężarkę.

Główne powody awarii klimatyzacji samochodowej

Słaby przepływ powietrza

Po uruchomieniu klimatyzacji, jeśli zauważysz słaby przepływ powietrza z dmuchaw i brak lub niskie chłodzenie, jest to najbardziej widoczny znak, że Twój klimatyzator wymaga naprawy.

Przyczyna : może to być spowodowane brakiem czynnika chłodniczego, zatkaną rurką rozprężną lub wężem ładowania czynnika chłodniczego, uszkodzoną sprężarką, uszkodzonym silnikiem dmuchawy, uszkodzonym skraplaczem lub parownikiem lub uszkodzonym bezpiecznikiem lub wyłącznikiem. Ten objaw może wymagać niewielkiej konserwacji lub poważnej naprawy, w zależności od przyczyny.

Głośny hałas, gdy AC jest włączona
Głośne dźwięki podczas włączania AC to kolejny potencjalny objaw awarii AC.

Powód : Wadliwa sprężarka AC. Podobnie jak inne akcesoria napędzane paskami silnika, sprężarka AC ma kilka elementów wewnętrznych i wykorzystuje uszczelnione łożysko do obracania. Jeśli któraś z wewnętrznych części pęknie lub wewnętrzne łożyska sprężarki ulegną uszkodzeniu lub zatarciu, mogą powstać różnego rodzaju hałasy.

Nieprzyjemny zapach w kabinie
Jest to prawdopodobnie jedna z najbardziej odrażających rzeczy, jakie kiedykolwiek spowodowała niesprawna klimatyzacja. Kiedy wsiadasz do samochodu i poczujesz zapach stęchlizny, ostry, spleśniały zapach.

Przyczyna : Twój filtr HVAC (ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja) lub filtr powietrza kabiny mogą być brudne lub zużyte. Musisz to wyczyścić, a może konieczna jest wymiana. Regularna wymiana filtrów kabinowych pomoże zapobiec długotrwałym uszkodzeniom układu klimatyzacji, a także pomoże zmniejszyć zużycie paliwa.

Nieprzyjemne zapachy
może być również spowodowane spleśniałą obudową parownika lub otworem wentylacyjnym. Może to narazić Twoje zdrowie na ryzyko, ponieważ pleśń może wywoływać reakcję alergiczną u niektórych osób. Regularne czyszczenie obudowy parownika i otworu wentylacyjnego pomoże rozwiązać ten problem.

Woda w kabinie
Kiedy parkujesz samochód po jeździe z włączonym klimatyzatorem, zauważyłbyś kałużę wody pod samochodem. To normalne iw rzeczywistości jest oznaką całkowicie zdrowego systemu klimatyzacji. Ale kiedy widzisz wodę w kabinie, zaczyna się kłopot.

Powód : skondensowana woda z parownika musi spłynąć, ale z powodu zatkanego węża odpływowego przesącza się do kabiny. Zaleca się jak najszybsze oddanie auta do warsztatu, ponieważ woda w środku może spowodować znaczne uszkodzenie instalacji elektrycznej pojazdu, a nawet spowodować niebezpieczeństwo porażenia prądem.

AC zaczyna się ochładzać; potem nagle robi się ciepło
To najczęstsza skarga, jaką słyszeliśmy od naszego klienta, który zgłasza się na naprawę klimatyzacji.

Po włączeniu klimatyzacji wszystko jest w porządku przez kilka minut, po czym zaczynasz czuć ciepłe powietrze z otworów wentylacyjnych.

Przyczyna : Może to być spowodowane zatkanym zaworem rozprężnym, który blokuje przepływ czynnika chłodniczego do parownika.

Może to być również przyczyną uszkodzenia sprzęgła sprężarki, które uniemożliwia sprężarce utrzymanie prawidłowego ciśnienia. Może to też być oznaką przepalonego bezpiecznika lub wycieku.

Zapach spalenizny z AC
Po włączeniu klimatyzacji poczujesz ostry zapach spalenizny.

Powód : istnieje prawdopodobieństwo, że przewody sprężarki są spalone lub przegrzane.

Uszkodzone okablowanie sprężarki uniemożliwia prawidłowe działanie układu klimatyzacji pojazdu.

Będzie to wymagało natychmiastowej całkowitej wymiany okablowania, aby uniknąć problemów elektrycznych.

Włączasz AC i nic się nie dzieje
Naciskasz przycisk AC, dmuchawa wrzuca powietrze, ale nie zimne powietrze. Powód : Sprzęgło sprężarki nie porusza się.

Sprzęgło na sprężarce umożliwia włączanie i wyłączanie koła pasowego z mocy silnika, dzięki czemu sprężarka obraca się tylko wtedy, gdy jest to konieczne.

Sprzęgło może się zakleszczyć, co powoduje, że sprężarka jest stale włączona; lub może się zepsuć, co oznacza, że ​​sprężarka nie będzie w stanie otrzymać mocy silnika.
Sprężarka: serce Twojego klimatyzatora
Sprężarka AC jest jednym z najważniejszych elementów układu klimatyzacji pojazdu.

Odpowiada za zwiększanie ciśnienia w układzie klimatyzacji i utrzymywanie przepływu czynnika chłodniczego, aby mógł działać prawidłowo.

Ponieważ działa w ciągłym cyklu włączania i wyłączania, podlega zużyciu przy każdym włączeniu prądu zmiennego. Tak jak każdy inny element w pojeździe, w końcu ulegnie awarii i będzie wymagał wymiany. Sprężarka odpowiada za zwiększanie ciśnienia i rozprowadzanie czynnika chłodniczego. Jeśli wystąpi jakikolwiek problem ze sprężarką, będzie to miało wpływ na resztę układu klimatyzacji.

Układ klimatyzacji jest niezbędnym elementem Twojego pojazdu, który sprawia, że ​​jazda jest bardziej komfortowa.

Regularne przeglądy serwisowe samochodu są niezbędne, aby utrzymać układ klimatyzacji w najlepszym stanie i zapobiec długotrwałym i poważniejszym uszkodzeniom.

Konserwację i dokładne przeglądy systemu klimatyzacji najlepiej przeprowadzać co najmniej raz w roku. W końcu lepiej zapobiegać niż leczyć.

Klimatyzator w pojeździe składa się z trzech części. Posiada sprężarkę, skraplacz i parownik. Aby urządzenie działało płynnie, każda z tych części musi być regularnie serwisowana i konserwowana.